7 comments on “Een juist beeld van Nederland? Een eigen Powerpoint presentatie (IV)

  1. Ja die Efteling mag niet ontbreken natuurlijk.
    Ik hoorde laatst dat de Efteling op de werelderfgoedlijst van de Unesco komt te staan.
    Is dat echt waar?
    Mag de moestuin van m’n vader er dan ook op?

  2. Wauw! In dat land leef ik nou! Af en toe een positief beeld van ond kikkerlandje kan wat mij betrefd geen kwaad in de klaagcultuur die hier bestaat.
    Wat ik misschien wel een beetje mis is het hollands landschap; vlak, volledig ingedeeld in hokjes met hekjes en de horizon te zien met mooie luchten erboven. Is ook een grote inspiratiebron geweest voor de vaderlandse kunst.
    Ander ding misschien is de handelsnijverheid; de VOC en huidige grote multinationals die hun wortels in Nederland hebben en die in Brazilie ook actief zijn (ik weet niet precies welke bedrijven dat zijn, maar Philips is ongetwijfeld bekend?)

  3. @Mathias
    Het zou goed kunnen dat een deel (!) van de Efteling op die lijst komt te staan. Het zal dan gaan om het sprookjesbos dat naar oorspronkelijk ontwerp van Anton Pieck is en tot Nederlands cultuurerfgoed is gaan behoren.
    @Antoine
    Nijmegen en Maastricht zijn de twee oudste steden; dat klopt, Welke ouder is, is onbewezen; beide steden claimen het, maar kunnen het niet aantonen. Groot gemis: de bijdragen c.q. uitvindingen van Phillips aan de wereld. Zonder Phillips geen cd-speler, dvd et cetera!

  4. Bedankt voor de suggesties! Philips heb ik in deel drie genoemd, en erbij verteld over hun uitvindingen. Inderdaad, Hollandse (dus: Nederlandse?) landschappen zijn deel van het Nederlands beeld, maar ik moest me beperken in de tijd. Heel interessant om te lezen dat de Efteling in aanmerking kan komen voor de werelderfgoedlijst. Er zijn bovendien tal van andere plekken, ook in Brazilië, die waard zijn opgenomen te worden in deze lange lijst. Morro de São Paulo en Lagoa de Pampulha bijvoorbeeld. Van de 17 items in Brazilië heb ik reeds enkele mogen bewonderen: Olinda, Ouro Preto, en Foz do Iguacu:)

  5. Mijn dochter vertrekt over twee weken voor een jaar naar queensland als uitwisselingsstudent. We maken dankbaar gebruik van je presentatie om ideeen op te doen voor haar verhaal over nederland.

  6. @JF Nijland, dat lijkt me een aardig idee, maar ik heb zelf geen websiteruimte. Eenieder met bruikbare suggesties is welkom te reageren!

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.