10 comments on “2009: Brazilië Verleende Amnestie Aan Illegale Migranten

  1. Mooi dat para todos, maar de situatie is toch niet helemaal te vergelijken. Ik zie onder de niet Zuid-Amerikaanse buitenlanders alleen de Libanezen (overal in Latijns Amerika en Afrika kom je die tegen met hun winkeltjes en restaurantjes) die uit een niet rijk land komen. Wat overigens niet weg neemt dat ik liever para todos zie dan xenofobie.

  2. Ik zie ook liever een Brasil para Todos, dan een xenofobistisch Brazilië, Martin. De Libanese gemeenschap hier is overigens de grootste buiten Libanon zelf. Als je allen met Libanese roots bij elkaar telt, is het aantal groter dan de totale Libanese bevolking. Naast de Libanezen zijn er ook veel Chinezen, die ook niet echt rijk zijn. Veel Chinezen runnen hier overigens geen restaurants maar runnen elektronicazaken. Dat er weinig migranten zijn uit andere arme landen kan verklaard worden dat Brazilië ook nog volop in ontwikkeling is. Met de toenemende welvaart in het land zal het meer migranten uit deze landen aantrekken.

  3. Inderdaad, Cees! Helemaal mee eens! Misschien zou ik dit blogje aan de genoemde personen moeten sturen😉
    Warmewinteravondgroetjes:)

  4. De vreemdelingen komen uit de volgende landen: Portugal (270.000)…….., Libanon (13.000), Peru (10.000) en Nederland (1). Die Nederlander heet Antoine Robbesom.
    Interessant om te lezen Antoine.
    Aanbevolen.

  5. Haha, Jim, heel grappig! Aangezien ik geregeld contact heb met ongeveer 30 Nederlanders en nazaten in Belo Horizonte zelf, ben ik beslist niet de enige! Het zijn er minder dan tienduizend, maar het kunnen alsnog duizenden zijn. De bekendste Nederlandse kolonie is overigens Holambra, bekend in Brazilië vanwege… de bloementeelt.
    Zonnige groeten.

  6. Mis Jim. Het zijn er twee. Ik ben ook een Nederlandse die kan profiteren van de nieuwe amnestiewet. En die kans laat ik niet aan me voorbij gaan! Illegaal, in het juiste land op het juiste moment. Ik ben benieuwd hoe de wereld er over tien jaar uitziet en hoeveel Europeanen zullen staan te trappelen om hier te mogen wonen. De rollen draaien langzaam maar zeker om, daarvan ben ik overtuigd.. Wie weet is er dan een nieuwe amnestieregeling, aangezien die hier ongeveer eens in de tien jaar wordt toegepast de laatste 30 jaar.
    Maar goed. Ik ben gelukkig hier in Rio de Janeiro, en moet zeggen dat de invoering van deze wet slechts een formeel welkomst is van een gastvrij land, waar ruimte is voor iedereen met een groot hart.
    Gegroet, Elsemiek

  7. Bem vindo no Brasil, Elsemiek! Wordt het overigens nog een lastige procedure om aan deze amnestieregeling te voldoen? Boa sorte!

  8. Lula verdient hier zeker de credits voor, Anno. Het verlenen van amnestie is geen eenvoudige zaak, en is ook op korte termijn kostbaar. De Braziliaanse schatkist loopt hierdoor enkele miljoenen aan boetes mis. Maar aan de andere kant zullen de nieuwe Brazilianen weer geld in de Braziliaanse geldkist deponeren, in de vorm van allerhande belastingen🙂
    Zonnige groet🙂

Leave a Reply

