56 comments on “Brazilië en FIFA World Cup 2010: Kwartfinale, Brazilië 1 – 2 Nederland. Eerste Indrukken in Belo Horizonte

  1. @Antoine: Heel leuk verslag.
    Het filmpje met de samenvatting werkt overigens niet: als ik de uitleg goed begrijp – ik ben de Portugese taal niet machtig – mag het niet buiten Brazilië vertoond worden of iets dergelijks.

  2. Bedankt voor het compliment, Glaswerk. Goed dat je het opmerkt over de samenvatting, want vanuit Brazilië kan ik niet zien of deze video ook buiten het land is te zien. Dat is jammer…. Ik probeer een alternatief op te zoeken:)
    Zonnige groet.

  3. Ik hoorde hier dar er nu ruim 2 0 0 Miljoen brazilianen huilen
    Is er dan niet Dijkverzwaring nodig..
    Terwijl hier weer de Samba op het Museum-plein wordt gedanst
    en we allemaal er onder door gaan
    Groet á Vous Joshua

  4. Leuk om zo’n razendsnel verslag vanuit de andere kant van de oceaan te lezen.
    Zelf heb ik de wedstrijd niet meegemaakt. Voetbal kan me niet zo boeien als vele anderen :-0

  5. Dijkversterking was overigens al erg gewenst, Joshua, aangezien in het noordoosten dankzij overvloedige regenval dijken waren doorgebroken met enkele tientallen slachtoffers… En sommige kuststeden moeten zich overigens al zorgen gaan maken over de stijgende zeespiegel. Hier wordt even flink gehuild en getreurd, maar later op de dag of morgen zal ik toch veel vrolijke Braziliaanse gezichten zien🙂 De Braziliaanse vrienden die ik vandaag heb ontmoet, waren sportief genoeg om mij te feliciteren en daar hoorde ook al een glimlach erbij😉

  6. Wat betreft de snelheid, had ik eigenlijk online moeten zijn geweest tijdens de wedstrijd, Aad:) Wie weet in 2014, dat ik via draadloos internet en twitter of opvolgers ervan iedereen die geïnteresseerd is up to date kan houden over een wedstrijd. Ik had het vandaag ook kunnen doen, maar het risico dat iemand een blikje bier op mijn laptop zou stoten was iets te groot..😉

  7. Ik had het ook graag de Brazilianen gegund, Maria-Dolores, dan was het feest nog een weeklang doorgegaan en ik zou ook wel eens mee willen maken hoe het is om het kampioenschap te vieren hier, zoals het laatst in 2002 werd gevierd. Maar over drie jaar is het de Confederations Cup, een jaar later het WK, in 2016 de Olympische Spelen en weer een jaar later een Universiade. Dus we kunnen nog wat tegemoet zien hier. Voor mij was vandaag eigenlijk een heel eigenaardige dag, om twee teams tegen elkaar bezig te zien, die van je vaderland en die van je nieuwe vaderland. Maar gelukkig hoef ik nu niet meer te kiezen en zal ik Oranje blijven volgen en hopelijk wordt het dit keer NET wel. (dat NET niet lijkt bijna typisch Nederlands te zijn… )
    Zonnige groeten.

  8. Leuk dit verslag!!
    Wel knap dat je je vreugde zo onderdrukte heb – of althans niet heb laten merken – zou mij niet gelukt zijn.
    Ik ben echt een groot Brazilië liefhebber en heel veel dingen bij mij draaien ook om Brazilië, maar bij deze wedstrijd was ik toch echt 100% voor Oranje!! ;p
    Ik hoorde trouwens dat Dunga gelijk ontslag heeft genomen en dat heel Brazilië ziedend is op Dunga? Kan er trouwens ook niet rouwig om zijn, want ik vind zijn manier van spelen ook echt verschrikkelijk – met uitzondering van de gewonnen Copa América finale van Argentinië, die wedstrijd had ik bekeken vanuit een café in São Paulo!
    En over 4 jaar ben ik er in elk geval zeker bij ergens in Brazilië, dat kan en mag ik gewoon niet missen!!😀
    Dat van die video was me al eerder opgevallen toen ik op de site van Globo een filmpje wilde bekijken – buiten Brazilië dus niet te bekijken.😦
    Nog iets meegekregen van dit bericht trouwens?: http://oglobo.globo.com/esportes/copa2010/mat/2010/07/02/morteiro-atinge-consul-holandes-em-hotel-no-leme-917045522.asp
    Tropische (+30 graden) en vrolijke groeten,😉
    Miguel

  9. Ik zie mezelf toch niet als een geboren acteur, Miguel😉 Maar het leek me beter om als enige Nederlander temidden van Brazilianen mezelf onzichtbaar te houden😛 En zeker om problemen als in Rio te voorkomen. Wat daar is gebeurd is heel triest natuurlijk, dat de Nederlandse consul is geraakt door een mortier.
    Dunga heeft inderdaad aangekondigd te vertrekken en vanaf vanavond zal druk gespeculeerd worden die het stokje zal overnemen. Bondsvoorzitter Teixeira en de zijnen zullen daar al lag hun hoofden erover te hebben gebroken. Felipão is overigens geen optie meer, hij heeft een contract bij Palmeiras. Wie weet Luxemburgo, die met Atlético Mineiro nu niet bepaald lekker doet in de competitie. Het is koffiedikkijken😉
    Overigens denk ik niet dat Brazilië met een nieuwe coach weer op zijn Brazilaans zal gaan spelen, dat hebben ze wel van de grote deceptie van het WK 1982 geleerd. En veel spelers zullen nu of op korte termijn bedanken voor het elftal, want ze zijn al rond of over de dertig. In 2014 zal heel waarschijnlijk een sterk verjongd team op het veld staan. We gaan het blijven volgen !
    Zonnige wintergroet (eens een dag waarop het kouder is dan in NL:P)

  10. Een heel leuk geschreven, uitgebreid verslag, Antoine.
    En zo snel al klaar na de wedstrijd, bravo!
    Enne…natuurlijk ook gefeliciteerd, hè!🙂
    Hartelijke groet, Bart

  11. Het leek me aardig om een indruk te geven als Nederlander in het land van de tegenstander, hoe hier de wedstrijd werd beleefd. Ik had tevoren geen twee versies gemaakt (versie 1 bij winst en versie 2 bij verlies), maar na afloop, toen ik onderweg was naar de universiteit, dacht ik al na over de tekst. Daarna was het een kwestie van uittikken en afbeeldingen zoeken🙂
    En ook jullie (het thuisfront) proficiat gewenst. Vierden jullie het ook met een biertje en een barbecue?:)
    Zonnige groet.

  12. Dankjewel! Aan bier en barbecue doe ikzelf niet zo, Antoine, haha, maar ik heb de mooie overwinning in gepaste vreugde gevierd met een live-blog, met leuk enthousiast bezoek.
    En mezelf vanavond getracteerd op een heerlijke espresso, een glas ijswater en een voor de gelegenheid speciaal gekoeld lekker koffiebroodje.
    Het was buiten dik boven de dertig graden hier, en binnen 27 tot 30 graden. Daar kunnen jullie (nu) niet tegenop hè?😉
    Tropische groet, Bart

  13. Dat klinkt niet slecht, Bart:) Deze dagen willen jullie het qua warmte van hier, maar hier is het ook hartje winter! Overdag een graadje of 25 en in de nacht bijna tien graden kouder, dus overdag een trui en dikke dekens in de nacht zijn dan geen overbodige luxe:)
    Tropische wintergroet🙂

  14. Ach;
    Mijn zoon uit Groningen komt zo thuis.
    Eens kijken of hij het oranje overhemd,van 6 euri, waarmee hij de wedstrijd volgde op een plein, nog aanheeft:.
    Mooi verslag .
    Groet vanuit Zwolle,
    met Braziliaanse temperaturen:-)

  15. Als het een heftig feest was na alfoop, zou het shirt wel eens kunnen zijn opgeofferd, Laila:) Zeker met de onalledaagse tropische warmte op dit moment bij jullie. Zes euro lijkt me erg goedkoop, maar ook hier betaalde ik zeven euro voor een niet-officieel Braziliaans shirt met nummer zeven en met de naam Adriano:)
    Zonnige wintergroeten.

  16. Heel leuk om te lezen want ik was erg benieuwd hoe het in Brazilie beleefd wordt. Het was ongelooflijk spannend, en had het ook niet verwacht.

  17. Ik mag al blij zijn dat ik de bal eenmaal hoog kan houden, Laila;) Maar ik kan ook eenmaal niet voor alles talent hebben😛

  18. Voor mij was het ook een zeer aparte ervaring, Pierra, om temidden van Braziliaanse toeschouwers de wedstrijd te zien. Normaal gesproken zou ik met ze meejuichen als Brazilie scoorde, maar ditmaal even niet… Het verloop van de wedstrijd zal menigeen erg verrast hebben, denk ik, en er zal nog heel lang over gespeculeerd gaan worden over wat precies is gebeurd in de rust, want Brazilie had in de eerste helft Oranje in de knip, zoals dat zo leuk wordt gezegd. En er mag dan inderdaad worden gesproken voor het Wonder van Port Elizabeth.
    Zonnige groeten.

  19. Ik vind het voor mezelf al voldoende dat ik mezelf in evenwicht kan houden en het toveren laat ik over aan professionals, Laila🙂

  20. Hij is thuis.
    Met oranje shirt!
    Ik heb net een bordje nassi voor hem warm gemaakt.
    Ach; moeders.
    Sterkte met je balans Antoine.:-)

  21. Dat is mooi dat je zoon zijn shirt heeft kunnen behouden, Laila:)
    Laten we hopen dat Oranje in balans blijft in de wedstrijd tegen Uruguay komende dinsdag🙂

  22. Antoine…helaas voor Brasil….maar je hebt NL nog…je vaderland….denk ik.
    Mentaal steekt het NL elftal volgens mij goed in elkaar……en dat maakt een groot verschil.

  23. Ik zal Oranje blijven steunen, Zwolly:) Het elftal heeft in deze wedstrijd een wonderbaarlijke metamorfose ondergaan en daarmee de pot gewonnen. Het is ook het gevoel van ongeloof dat overheerst bij de Brazilianen. Hoe heeft het zo fout kunnen gaan na de eerste helft, toen de Brazilianen Nederland onder controle hadden en slechts `vergaten` te scoren. Maar daarover is het laatste woord nog niet gesproken, denk ik😉
    Zonnige groeten.

  24. Bedankt voor de complimenten, Martin! De layout heb ik via Dreamweaver in elkaar kunnen zetten, en wonderwel accepteerde de VK-blog opmaker dit stramien. Met enkele kleine wijzigingen is het eenvoudig om voortaan elke bijdrage in dezelfde layout op te maken.
    Zonnige groet.

  25. Haha, ik kan me denk ik wel voorstellen dat het misschien idd een wat ongemakkelijk gevoel geeft als enige in zo’n groep, maar zouden de meeste niet gewoon sportief zijn en de mogelijkheid bestaat om zoiets samen te kijken? Ben anders wel benieuwd hoe dat over 4 jaar zal zijn, wanneer al die landen daar komen, maar goed dat (imago) probleem heeft/had Zuid-Afrika ook.
    Tja het speculeren zal natuurlijk flink de ronde doen, Luxemburgo lijkt me een aardige optie, hij was tenslotte al eens eerder de coach van Brazilië (als ik me goed herinner, het team van 98?). Ik heb inmiddels ook al de naam van Muricy Ramalho voorbij horen komen – de voormalige coach van São Paulo en die ook 3x op rij kampioen werd met die ploeg.
    Maar goed ze hebben wel 4 jaar om de ploeg te hervormen en volgend jaar is de Copa América ook weer, meende ik. We gaan het zien en volgen!

  26. Ongetwijfeld zou niemand gekke dingen gaan doen als ik als enige Nederlander zou zijn geïdentificeerd , Miguel, sommigen zouden het zelfs bijzonder interessant vinden. Maar ik wilde het risico niet nemen. Want mijn voorgevoel vertelde mij al dat de kans groot was dat Nederland zou kunnen winnen, en je weet nooit of er een of andere malloot zijn controle verliest. Tussen de studenten is het zelfs een klein feestje, waarbij iedereen geanimeerd is en waarbij de drank ten overvloede vloeit (niet bij mij overigens… )
    Over vier jaar is iedere supporter van harte welkom, maar in bijvoorbeeld Belo Horizonte, waar slechts weinig buitenlandse toeristen komen, zou menig supporter zich verloren kunnen voelen. Niet alleen dat men nauwelijks Engels spreekt, maar men weet ook niet goed een houding aan te nemen tegenover vreemden. Dat zou ook het geval kunnen zijn in de andere steden, met uitzondering van de toeristische steden.
    Muricy zou ook kunnen, maar dan zal de Braziliaanse bond hem moeten wegkopen bij Fluminense, waarmee hij in de top van de ranglijst staat. Je zou ook kunnen denken aan Zico, nu technisch directeur van Flamengo. Of de oude rot Emerson Leão, nu bij Goiás. In de komende dagen en weken zullen veel namen de ronde doen😉

  27. Leuk die pacman en leuk verslag, zal zelf eens kijken of ik iets moois kan dichten over een samba triste en een vrolijke klompendans.

  28. Je naam verwoordt in feite al het gevoel van zowel de Brazilianen als de Nederlanders, Sprakeloos😉 Nederlanders sprakeloos omdat het team tegen de verhouding in de Brazilianen naar huis heeft gestuurd, dankzij een opmerkelijke wederopstanding. En Brazilianen sprakeloos hoe hun team zo diep heeft kunnen wegzakken na een goede eerste helft en daarmee de wedstrijd heeft verspeeld.
    Ik ben benieuwd naar je pennenvruchten🙂

  29. Het meest herinner ik me het feit, dat om en nabij de rust een zeer goede Braziliaanse speler ‘ uit zijn dak ging’. Hij kon zichzelf niet ordenen, maar ging bij de stand 1-1 – in plaats van het stimuleren van zijn eigen team – reageren met schreeuwen en dreigen tegen Nl spelers. Dit was een zwaktebod.
    Het verlies is een kwestie van mentale weerbaarheid.

  30. Als ik het me kan herinneren, Zwolly, dan zou het Kaka moeten zijn. Ook al wordt hij beschouwd als de ideale schoonzoon, hij staat bekend om zijn nukken. Hij heeft een moeilijk seizoen achter de rug gehad vanwege langslepende blessures en was eigenlijk nog niet fit genoeg bij aanvang van het WK. Maar hij wordt als onmisbaar beschouwd voor het team. Hij kan lang onzichtbaar zijn, maar met een enkele geniale actie de wedstrijd beslissen. En bijna had Kaka gescoord, maar Stekelenburg redde uitstekend. Had Kaka toen wel gescoord, dan was hij de man van de wedstrijd geweest en had Oranje de koffers kunnen pakken. Net als in het dagelijks leven bezitten ook voetbalwedstrijden enkele `als`-momenten🙂
    Overigens heeft Brazilie vaak moeite met het wegwerken van achterstanden, zoals iemand dat statistisch heeft bepaald…

  31. Antoine…ik bedoel een andere speler..- ik zal je nog melden welke aanvaller ik bedoel – ……maar evengoed had Kaka zijn actie.
    In Nl is de pers dol op de prestaties van het Nl team.
    Vanaf dit moment gaat het om imaginisatie.

  32. Ik las al enkele artikelen in de Nederlandse pers, Zwolly, en bij wijze van uitzondering zijn ze alle zeer lovend over dit Oranje tijdens deze wedstrijd. Alsof ze vergeten zijn dat sommige spelers in de voorgaande artikelen werden bekritiseerd of zelfs afgekraakt. Datzelfde gebeurt ook hier. Dunga wordt verbaal geslacht, maar hij heeft al aangekondigd op te stappen. Felipe Melo, die de rode kaart ontving, kan ook geen goed meer doen. Ronaldo, bekend van PSV, heeft zelfs getwitterd dat hij beter niet in Brazilie vakantie kan gaan houden, want menigeen houdt hem verantwoordelijk voor de nederlaag.
    Ik ben benieuwd welke speler je bedoelt? Robinho, Luis Fabiano, Nilmar?

  33. Ik was op het strand en heb op de terugweg niks gemerkt wie er nou gewonnen had. Daarom concludeerde ik dat het Nederland niet kon zijn, jouw artikel was het eerste dat ik er over zag ( ik wilde gaan kijken met hoeveel we verloren hadden) en wilde het niet geloven voordat ik het bevestigd had gezien. Ik was ervan overtuigd dat ze weggespeeld zouden worden.
    Maf he?

  34. Het was inderdaad erg maf, Rene! Ik mag dan wel het voorgevoel hebben gehad dat Nederland zou kunnen gaan winnen, maar mijn gezond verstand bezat een totaal andere mening. En die mening werd ook versterkt toen Robinho in de tiende minuut scoorde. Ik zou toen niet de enige zijn geweest die dacht dat het over en uit was met Nederland, dat meerdere goals zouden worden gescoord door de Brazilianen die door de Nederlandse gatenkaas hun openingen zouden vinden. Je hebt dus een regelrecht wonder gemist😉
    Zonnige WINTERgroeten:)

  35. Ik ben ook zeer benieuwd naar je ‘tweede indrukken’. Hoe luiden de krantenkoppen in Brazilië? Dat de seleção ongelukkig verliest, kan gebeuren. Maar in de tweede helft had Nederland een ruim overwicht. De overwinning van Oranje was niet helemaal het gevolg van toevalstreffers. Hoe verklaart men dat?

  36. Ik ben ook zeer benieuwd naar je ‘tweede indrukken’. Hoe luiden de krantenkoppen in Brazilië? Dat de seleção ongelukkig verliest, kan gebeuren. Maar in de tweede helft had Nederland een ruim overwicht. De overwinning van Oranje was niet helemaal het gevolg van toevalstreffers. Hoe verklaart men dat?

  37. Leuk verslag.
    ik was benieuwd hoe men in Brazilie nar deze wedstrijd toeleeft en vooral hoe men reageerde op de uitschakeling. Er wordt altijd wel weer een nadere reden gezocht om te feesten dus.
    Lijkt me lastig om je vreugde een beetje in te moeten houden. Ik zou een feestje voor je vrienden organiseren als Nederland in de finale staat.

  38. Ik denk dat Zwollywood Robinho beoeld. Robinho schreeuwde al de hele wedstrijd als een opgewonden baasje. Bosman vond het maar dom van De Jong dat hem tot rust maande. Nederland had het moeten gebruiken om hem een rode kaart aan te smeren. Achteraf prettig dat dat niet gebeurd is.

  39. Öszibarack, ik zal proberen later op de dag wat meer uit te zoeken en te spitten in de commentaren van de media hier. Een uitspraak van bijvoorbeeld Robinho was, dat hij niet wist wat hem overkwam, hoe het kwam dat hij in de tweede helft geen schim was van de eerste helft. Nog eventjes geduld:)

  40. Het was inderdaad niet eenvoudig, Jac, maar ik wilde beslist niet arrogant tegenover mijn Braziliaanse vrienden overkomen en ook niet om als eenling tussen de Braziliaanse supporters luid te gaan schreeuwen en juichen:) In Belo Horizonte is een kleine groep Nederlanders die regelmatig bijeenkomsten en feesten organiseert en wie weet zal er iets gedaan worden op de dag van de finale.
    Zonnige groet.

  41. Het aansmeren van kaarten aan de tegenstander beschouw ik als spelbederf, Martin, en men zou het ook kunnen beschouwen als een aanval op de intregriteit van de arbiter, ook al zou deze ook zo beroerd fluiten. Helaas gebeurt dat aansmeren maar al te vaak, maar gelukkig gaan arbiters er niet altijd op in. Het wegvallen van Felipe Melo wordt door de Braziliaanse media gezien als de doodssteek, waarna Oranje redelijk eenvoudig de wedstrijd controleerde en heerste. Het zou inderdaad Robinho kunnen zijn die Zwollywood bedoelt, hij leek zichzelf niet meer in de tweede helft.
    Zonnige groet.

  42. Haha, leuk Antoine, ik vroeg me al af, hoe jij het zou beleven in het hol van de .. eh… kanaries?;-)

  43. En nu wordt het weer Nederland-Duitsland, dat zit er wel in. En over Brazilië heeft niemand het meer, de komende week. Ik wist allang niet meer dat we Brazilië ook in 1974 verslagen hadden, voordat we in de finale tegen Duitsland stonden.

  44. Erg leuk verslag vanuit de hitte van Brasil, waar voetbal een levenszaak is!!
    Denk nu ook dat de finale NL tegen Duitsland wordt, een ouderwetse knaller, ik houd mijn hart vast want de Duitsers zijn echt goed!

  45. Inderdaad, Thera, zo zou je het wel kunnen beschouwen, al leken de kanaries wat makker dan de leeuwen, zoals in deze wedstrijd is gebleken😉

  46. Als ik de cijfers onthouden heb, Fleur dacht iets meer dan vijftig procent van de Nederlanders dat Brazilië de pot zou winnen. In Brazilië werd ook een dergelijke peiling gehouden en daaruit bleek dat tachtig procent geloofde dat Brazilië naar de halve finales zou doorstromen. Brazilië was vooraf favoriet en uit de laatste peiling kan je concluderen dat Brazilianen optimistischer van aard kunnen zijn🙂

  47. Nederland-Duitsland zou inderdaad kunnen, Kees. Maar heeft Spanje geen enkele kans om de finale te halen? De Brazilianen waren vandaag bijzonder blij dat aartsrivaal Argentinië is uitgeschakeld in dezelfde fase als Brazilië. Maradona hoeft niet meer peladona door de straten van Buenos Aires. Een zucht van opluchting voor velen, want wie heeft er behoefte aan om dit pluisje in Adamskostuum te zien draven?

  48. Ik heb de wedstrijd van de Duitsers niet gezien, Annelies, en ik was aardig verbaasd de uitslag te vernemen. Een forse afgang voor de Argentijnen! Maar eerst moeten zowel Nederland als Duitsland nog de finale zien te halen, en dit toernooi heeft al veel verrassingen opgeleverd… We zullen zien🙂

Leave a Reply

