9 comments on “Brazilië en FIFA World Cup 2010: Aanloop naar de Kwartfinale. Braziliaanse Meningen over Oranje

  1. Steeds bijzonder leuk om een bericht uit en over Brazilië en de vootbalbeleving daar te lezen.
    De Nederlandse tv (NOS) toonde een interview met Romario. Hij vond Nederland slechts twee klassespelers hebben: Robben en Sneijder. Dat is te weinig tegen Brazilië. Denkt de Braziliaanse pers in het algemeen daar ook zo over?

  2. Steeds bijzonder leuk om een bericht uit en over Brazilië en de vootbalbeleving daar te lezen.
    De Nederlandse tv (NOS) toonde een interview met Romario. Hij vond Nederland slechts twee klassespelers hebben: Robben en Sneijder. Dat is te weinig tegen Brazilië. Denkt de Braziliaanse pers in het algemeen daar ook zo over?

  3. Het is inderdaad heel interessant om de berichtgeving vanuit de twee landen op de voet te volgen, Öszibarack. De namen die door de media hier genoemd worden als ‘craques’ zijn Robben, Sneijder, Van Persie. Daarachter volgen Van der Vaart, Van Bommel en sinds de laatste wedstrijd mag ook Van Stekelenburg genieten van Braziliaanse bewonderaars. Andere spelers zijn minder bekend, ook al zullen enkele voetbalkenners de rest van het elftal kunnen opnoemen. Dé kenner van het Nederlandse voetbal is ongetwijfeld Zagallo, die als speler en als bondscoach de World Cup heeft gewonnen en tweemaal als bondscoach (1974 en 1994) en eenmaal als technisch adviseur de drie WK-wedstrijden tegen Oranje heeft meegemaakt. En Zagallo waarschuwde voor het effect dat Robben kan hebben op de rest van het elftal. Robben in goede doen kan Oranje de gewenste vleugels geven om op die zogenoemde 120 procent te komen. We zullen zien hoe het morgen verloopt, het is al het toernooi van de vele verrassingen, en wie weet volgen er nog enkele.

  4. Ik heb vorig jaar een aantal weken in Rio doorgebracht.Heel veel gezien. Een goede bekende van mij is daar geboren en heeft mij 2 weken meegesleurd door Rio. Weinig toeristische attracties gezien, maar wel heel veel van de ¨achterbuurten¨.
    Wat zijn ze daar voetbal gek! 24 uur per dag. Altijd en overal.
    En altijd over voetbal praten. Ik heb nog nooit zo vaak de naam van Johan Cruijf gehoord.
    Maar altijd met respect voor het Nederlands voetbal. Moeilijke tegenstander. Strategisch voetbal!
    En het eten daar is geweldig. De churrasco zoals je al aangeeft… Heerlijk, gewoonweg heerlijk. Goed vlees, ook van de buurt slager!!!
    En de mensen daar zijn prachtig. Sociaal, lusten wel een biertje, en erg gastvrij.
    Ik besef dat ik geluk had met mijn ¨gids¨.
    Veel plezier nog in Brazilie.
    (Het is ondertussen 1-1)
    Groetjes uit Australie. (daar waar ze maar weinig op hebben met een ronde bal!)
    2-1

  5. Dag Pirate Pete, goed te lezen dat je bezoek aan Rio zo goed is bevallen, Ik heb deze prachtige stad zeven maal bezocht, maar net als mijn BRaziliaanse medereizigers heb ik de mindere buurten vermeden. De churrascos zijn hier inderdaad geweldig, als je het geluk hebt een goede churrascero (barbecueman of vrouw!) op een dergelijk feestje te hebben, is het ronduit verrukkelijk. En dan smaken de ijskoude biertjes ook opperbest. Helaas voor de Brazilianen ligt het voetbalteam eruit, maar het is even treuren en de draad snel weer oppikken.
    Zonnige groeten.

  6. De verslagenheid is groot bij de Brazilianen, Edu. Maar de verwerking ervan verschilt nogal van persoon tot persoon en ook van regio tot regio. Waar ik woon, zijn de Brazilianen minder emotioneel als bijvoorbeeld in Rio of in het noordoosten, maar er zal menig traantje worden weggepinkt, aangezien dit jaar Brazilië zo dichtbij een nieuwe titel leek te zijn. De indrukken van deze kwartfinale heb ik overigens in een nieuw blogje verwoord.
    Zonnige wintergroeten.

  7. Mooi verslag Antoine.
    Mijn zoon uit Groningen komt zo thuis.
    Ik ben benieuwd of hij het oranje shirt, waarmee hij de wedstrijd volgde op een groot plein, nog aan heeft.
    Groet van uit Zwolle,
    met Braziliaanse temperaturen:-)

  8. Vandaag had ik veiligheidshalve een neutraal shirt aan, Laila. Een vaalgeel shirt met groen en blauw, gelijk aan de Braziliaanse kleuren, maar shirt was nog uit mijn studententijd aan de VU in Amsterdam. Ik droeg een trui over dit shirt, want het was met 25 graden wat frisjes vandaag🙂
    Zonnige groeten:)

Leave a Reply

