4 comments on “Brazilië en FIFA World Cup 2010: Brazilië Op Weg Naar Het WK

  1. Brazilie. . .
    Ik ken geen enkel ander land dat zo gek is van voetbal.
    Ze spelen het er 24 uur per dag, 7 dagen per week.
    En zodra ze door hebben dat je een Nederlander bent, dan beginnen ze over. . .
    U raadt het al
    Voetbal.

  2. Inderdaad, PiratePete, deze ervaring is mij zeker bekend! Ze spreken vol lof over ‘Laranja Mecânica’, de Oranjemachine en over de caroussel. Ze kennen vrijwel alle bekende spelers uit de jaren zeventig, tachtig, negentig tot nu. Ook al hebben ze wat moeite met de nieuwste namen. Maar na het WK zullen ook deze namen in het lange rijtje voorkomen. Regelmatig zie ik Brazilianen met een shirt van Van Nistelrooy, maar niet van de andere spelers op dit moment.
    Nu wordt mij vaak gevraagd voor welk team ik zou juichen, en ik antwoord dan dat ik voor zowel Nederland als Brazilië ben, en als het tot een confrontatie tussen de landen komt (misschien in de kwartfinales), dan zien we dan wel weer:)
    Zonnige groeten.

  3. Ik bemoei me nooit met voetbal, maar heb toch de foto’s bekeken.
    Kon me nog wel herinneren dat Brazilie vroeger bekend stond als voetballand. Dat Pele Braziliaan was, heb ik voor de zekerheid eerst maar even gecheckt. ‘De beste voetballer aller tijden’ stond in de Encarta.

  4. Je hoeft geen voetbalfan te zijn, Maria-Dolores, om eens in de interessante geschiedenis van deze sport te duiken🙂 Brazilië werd ‘besmet’ met deze balsport dankzij de komst van Engelse teams, die een geweldige indruk achterlieten op de toeschouwers. Niet lang erna verscheen de ene na de andere voetbalclub, soms waren ze niet meer dan een tak van een gerenommeerde sportclub. Zoals Vasco da Gama en Flamengo, die destijds als roei- en gymnastiekclubs faam maakten. Het is niet moeilijk in te denken dat voetbal voor veel Brazilianen een uitlaatklep werd voor het harde en soms meedogenloze leven en daardoor enorme populair werd. Voetbal maakt deel uit van het Braziliaanse dagelijks leven. Tijdens de dictatuur (met censuur van de media) van 1964 tot 1985 was het kijken naar voetbal een zeer welkome afwisseling. Pelé komt inderdaad uit Brazilië en mag zich nog altijd ‘Rei’ (koning) van het voetbal noemen. In Brazilië is het een vaststaand feit dat hij de allerbeste van de wereld was, ook al zullen de Argentijnen Maradona zien als hun nummer één. Pelé is even minister van Sport geweest en nog altijd voorziet hij diverse media met zijn commentaren, als een soort Johan Cruijff.
    Pelé en Maradona zijn overigens niet echt goede maatjes met elkaar, gezien de soms denigrerende opmerkingen van de bondscoach van Argentinië. Pelé looft het attractieve voetbal dat landen als Spanje, Portugal, Brazilië en Nederland laat zien en hoopt op een finale tussen Brazilië en een Afrikaans land.

Leave a Reply

