2 comments on “Nederlander in Brazilië (13): NOV 2005. Promoties in een Grijze Maand

  1. Een aardig inkijkje in het (academische0 leven in Brazilië.
    Overigens kan het hier ook erg saai zijn voor familie tijdens de verdediging van een dissertatie..
    Ik heb een aantal vrienden die promotie onderzoek gedaan hebben in Brazilië. Ze vertellen fascinerende verhalen, het exotische haast sensuele karakter van het land als ik de verhalen hoor,naast ook de contrastrijke taferelen zoals de corruptie, klooof arm en rijk..Misschien daarom ook de andere pool wat sfeer betreft? Zo anders dan in Nederland..
    groet,koen

  2. Ik heb al bijvoorbnaat medelijden met mijn familie wanneer ze mijn verdediging zouden moeten gaan bijwonen, Koen 🙂 Het is een geluk dat de Nederlandse promotieceremonie slechts een uur duurt. Wat mij ook erg opvalt is dat veel Brazilianen het presenteren in hun bloed lijken te hebben, dat ze een presentatie van vijftig minuten of langer kunnen houden zonder een enkele hapering of ernstige verspreking. Terwijl ik in Nederland genoeg presentaties heb gevolgd die vol haperingen, pauzes en versprekingen zaten, en slechts enkele die echt van het begin tot het eind boeiend verteld werden. Misschien is dat ook te wijten aan de ingewikkelde structuur van het Nederlands, waarbij we soms fors moeten nadenken over de woordvolgorde en daarmee soms rare grammaticale fouten mee maken. Je kan bijvoorbeeld hoorcolleges horen van bekende Nederlanders als Maarten van Rossem, die boeiend spreken, maar kromme grammaticale zinnen maken. Het Portugees lijkt in dit opzicht wat eenvoudiger en logischer van opbouw en lijkt te neigen tot minder fouten.
    En inderdaad heb ik ook genoeg boeiende verhalen van alledag gehoord van tal van vrienden, die het op een boeiende wijze konden brengen. Het is mijn droom om het Portugees zo snel en zo goed mogelijk te beheersen om ook de mensen van de straat (met een andere beheersing van de taal!) zou kunnen aanhoren met hun levensverhalen.
    Zonnige groet.

Leave a Reply

