20 comments on “Op Weg naar de PhD: (18) Nog vijf dagen…

  1. Prima verslag, Antoine. Zo leer ik wat mij te wachten staat, mocht ik onverhoopt…
    Wantenendasgroetje

  2. Hier ook de hele week regen, kil, een graad of 8, en zie je veel donkere kleding!
    Binnenkort ben ik ook weer een poosje in NL, weer even wennen aan blond, bleek en lang, en de lage bijna dorpse bebouwing.

  3. In vijf jaar tijd is aardig wat veranderd in deze hyperdynamische wereld, Cees🙂 Niet alleen Nederland en de Nederlanders zijn veranderd, maar ook ik ben in die vijf jaar tijd veranderd, en zo is ook mijn visie veranderd. Ik zie mijn verblijf in Nederland als een soort vakantie in het buitenland, ik zie het land nu niet als het vertrouwde vaderland. Om me heen zie ik vertrouwde beelden, ontmoet ik mensen die ik jaren niet heb gezien en mij toch het gevoel geven dat die tijd veel korter was, alsof we elkaar slechts enkele weken of maanden eerder hebben gezien. Maar ik voel me niet als Nederlander hier, zich thuisvoelend in het koude kikkerland. Dit is waarschijnlijk de grootste verandering in mijn visie. Voorlopig denk je Nederland niet te bezoeken, Cees?
    Zonnige vrieslentegroet.

  4. Het is zelfs een deel van mijn totale indruk, Laila, maar het gemis aan `kleur` viel mij meteen op.
    Ik zal tijdens de promotie gekleed zijn volgens de strenge voorschriften: in rokkostuum, met witte strik.
    Zonnige groeten.

  5. Dus, als ik het een beetje begrijp, kan de kleurkeuze van de kleding vooral bepaald zijn door de stemming, die afhankelijk is van het heersend klimaat, Jos? Ik was de donkere kleding in donkere tijden wel gewend toen ik nog in Nederland woonde, maar volgens mij had je een tiental jaren geleden en eerder veel meer kleurvariatie in de winter dan nu… Ligt het dan ook aan de stemming, dat er over het algemeen een graf-, pessimistische tot zelfs depressieve stemming heerst op dit moment? Bereid je maar op voor met donker, lang, blond, bleek, grijs, zwart, koud, nat, stil, vlak in Nederland🙂
    Zonnige groeten.

  6. Leuk om dit te lezen. De observaties van iemand die lang niet meer in Nederland is geweest en wat dan opvalt.
    Herkenbaar overigens. Als je elke dag hier rondloopt valt het niet meer op, maar bijzonder is het.

  7. mooi verslag!
    zomaar een gok, maar misschien heeft de zwarte kleding met de crisis te maken: iedereen heeft nog wel iets zwarts in de kast hangen, i.p.v. elk seizoen kleding in de nieuwe modekleuren te moeten kopen.
    herken wel wat jij schrijft over opvallende verschillen tussen het land waar je woont en Nederland. alleen zijn ze voor mij kleiner dan voor jou. mij valt in de winter bv. altijd heel sterk op dat het in Italie veel groener is dan in NL. in Italie is het dan òòk winter, maar toch veel groener…
    ciao,
    Maria-Dolores

  8. Tijdens mijn opleidingen en door de jaren heen heb ik leren te observeren, Aad. Daarnaast heb er een soort hobby van gemaakt om mijn observaties verder te analyseren, zodat ik nu een aardig beeld heb over de enorme cultuurverschillen tussen Nederland en Brazilië.
    Zonnige groet.

  9. Haha ik herken die donkere kleuren hier en de vrolijke kleuren daar maar overduidelijk, zelf ga ik momenteel ook vrij donker over straat – waarom? Geen idee eigenlijk, misschien inderdaad de grafstemming qua weertype, want wanneer het weer lekker zonnig weer wordt (hier) zal ik weer wat vrolijkere kleuren aan hebben.
    Daarnaast valt mij in NL ook altijd wel de norse gezichten in het OV en op straat op, iets wat ikzelf in Brazilië nauwelijks tegenkwam, misschien nog wat enkele in São Paulo.
    Trouwen knap van je vroegere studiegenote omzich vanaf de mavo helemaal op te werken en uiteindelijk te promoveren. Zullen er denk ik niet veel zijn. Zelf kom ik vanaf het vbo-c en heb me inmiddels opgewerkt tot universiteit (Ba) en hoop over 2jaar aan m’n MA (Latijns-Amerika studies) te beginnen.
    In elk geval veel succes met je verdediging!!
    Tchau,
    Miguel

  10. Dat zou kunnen, Maria-Dolores, maar het valt mij ook op dat er veel zwarte (jeans)broeken worden gedragen en minder blauwe spijkerbroeken dan wat ik enkele jaren geleden gewend was. Een modetrend?
    Toen ik Belo Horizonte en omstreken verliet, was het landschap ook intens groen, ondanks het uitblijven van de stortregens in de afgelopen maand. In de winter is het juist kurkdroog en is het landschap wel groen, maar veel minder intens.
    Zonnige groeten.

  11. Dus voor jou is mijn beschrijving zeer herkenbaar, Robert? Wat is dan jouw indruk, als je elke keer terugkomt?
    Zonnige groeten.

  12. Ik zie inderdaad heel wat stuurse en nors ogende gezichten om me heen, Miguel, en dat vormt inderdaad een scherp contrast met mijn indrukken in het zonnigere en warmere Brazilië. Ik krijg de indruk dat men hier echt met oogkleppen loopt en wanneer ik iemand per ongeluk aankijk, wordt vrijwel meteen strak en met een wat argwanende blik aangekeken, zo van: ‘Wat moet je van me?’. Heel eigenaardig.
    Ik ben in die vijf jaar tijd de vrolijke, spontane en lachende blikken gewend. Deze blikken zijn open en communicatief, ze spreken je als het ware aan. Ook ben ik onderhand de flirtende blikken gewend van de Braziliaansen, iets wat ik in Nederland zelden heb ervaren.
    Ik weet niet of je reeds in Curitiba bent geweest, maar daar zag ik een paar norse en stuurse mensen rondlopen. Maar toen was het weer (‘koud’ en miezerig) er ook naar. Het verschil was wel dat men zich wel donkerder kleedde, maar dat er altijd nog genoeg vrolijke en lichte tinten waren te zien.
    Mocht je in de gelegenheid zijn, de verdediging is een openbare zitting, je bent van harte welkom🙂
    Zonnige groeten.

  13. Vanuit een regenachtig Belo, veel succes toegewenst as. Maandag, de achtste. Omdat het dan ook dag van de Vrouw is, wens ik je alleen vrouwelijke examinatoren toe, die altijd op die dag wat gemoedelijker en dus genereuzer zijn. Groetjes van Rosana en Gerard

  14. Dag Gerard en Rosana, er zit één vrouw in de oppositie die voorts zes man sterk is. Hopelijk behoudt het getal zeven zijn reputatie als geluksgetal🙂 Bedankt voor de wensen!
    Zonnige vrieslentegroeten.

  15. Ja ik heb ook het idee dat men hier met oogkleppen op rond loopt en ik herken idd die argwanende blik als je ‘toevallig’ is iemand aankijkt en in de trein kom ik het ook vaak tegen. Dan is het zo’n blik van ‘waarom kom je hier zitten?’. Heel erg vind ik dat. Maar het valt me ook op dat het gros van de West-Europeanen zo dagelijks door het leven gaat en hoe noordelijk je gaat des te erger lijkt het te worden. Misschien heeft het iets te maken met een gejaagd leven hier, in vergelijking met Zuid-Amerika waar alles meer relaxer is.🙂
    Maar genoeg zonlicht is denk ik ook wel een belangrijke factor en daar hebben we hier toch wel te kort aan.
    In elk geval hoop ik ook over een paar jaar ook een overstap te kunnen maken richting Brazilië.
    Nee Curitiba ben ik nog niet geweest, echt zuidelijker dan SP (m.u.v. Foz do Iguaçu) ben ik nog niet geweest. Maar het zuiden van Brazilië schijnt ook al meer Europees aan te voelen dan de rest, meende ik vaak gehoord te hebben? Veel late Europese immigranten die daar voornamelijk zitten?
    Ik schat dat het voor mij maandag helaas lastig zal zijn om er bij te zijn, maar hoe laat begint en waar zo het precies zijn eigenlijk?
    Groetjes,
    Miguel

  16. Hoi Miguel, ik ben niet verder gekomen in het zuiden dan Floripa, dus Rio Grande do Sul ontbreekt nog op mijn lijstje van bezochte Braziliaanse deelstaten. In Floripa en omstreken zie je veel kenmerken van de moederlanden van kolonisten. Duitse, Nederlandse, Poolse, Italiaanse, Portugese kolonisten. Verder in het zuiden zouden complete kolonistendorpen bestaan die hun oorspronkelijke cultuur hebben behouden en zelfs de moedertaal spreken. In Floripa tref je ook veel Europese elementen aan, maar de opbouw van de (moderne delen van) deze stad lijken verre van Europees en waan je je in een Amerikaanse stad, met ruime avenidas en moderne gebouwen. Ik heb over Floripa reeds een blogserie gewijd😉
    Maandag wordt de plechtigheid gestart om half vier precies, in de Aula van de universiteit (naast de tandheelkundefaculteit)
    IJsregengroetjes:)

  17. Leuk, Antoine, wat ons na een paar jaar Curacao opviel, was juist dat alles hier zo groen en fris was. En dat de zon zo langzaam onderging. Nederlanders zijn wel minder uitbundig, maar denk niet dat ze nors zijn, dat lijkt op straat, in het verkeer misschien zo, maar we zijn echt een best wel gelukkig volkje. En ik hoop dat jij dat vandaag (of altijd) ook bent. Gefeliciteerd, jonge doctor!

  18. Bedankt voor de felicitaties, Kees! Wat betreft het groen, ik kom natuurlijk op dit moment in een nog winters landschap, terwijl in Brazilië alles nog erg groen was. Overigens lijkt mij het groen in Brazilië op een of andere manier intenser dan wat ik in Nederland gewend ben, maar dat kan gevoelsmatig zijn. Over de uitbundigheid van de Nederlanders in het algemeen valt niet te twisten, maar het valt me wat op dat in vergelijking van vijf jaar geleden vele Nederlanders stuurs voor zich uitkijken, maar ook dat men wat minder gespannen en gestresst lijkt dan vijf jaar terug. Ook dit is gevoelsmatig. Vooralsnog heb ik slechts vrlendelijke mensen ontmoet, maar zeer afstandelijk.
    Moge het geluk je altijd toelachen, Kees:)

Leave a Reply

