2 comments on “Carnaval in Brazilië 2010: Sambaschool Mocidade (Rio de Janeiro)

  1. Leuk filmpje, het eerste. Vorig jaar had je ook van die leuke carnavalbijdragen. Hoe ze daar aan werkten , wat het allemaal niet kosstte en dat allemaal met in onze ogen nogal vreemde geldelijke constructies gepaard ging. Of heb ik dat nou ergens anders gelezen?

  2. Ik heb vorig jaar inderdaad dat bijdragen geplaatst over Carnaval editie 2009, Rene. Ook met foto’s en wat videomateriaal. Ik heb inderdaad ook iets geschreven over de achtergronden, maar voor zover ik me herinner niets over de geldelijke constructies. Veel sambascholen worden tegenwoordig gesponsord, zeker de grote, maar reclameuitingen zijn niet toegestaan tijdens de optocht. Veel inkomsten worden ontvangen via de verkoop van de kostuums, waarmee je mee kan lopen in de optocht. Een dergelijk kostuum wordt aangeboden vanaf 200 reais, 80 euro. Grotere en meer bekende scholen vragen veel meer. Met enkele duizenden kopers wordt op deze manier aardig wat geld ingezameld. Andere inkomsten komen van georganiseerde feesten en gezamenlijke feijoada-maaltijden, die je kan bijwonen tegen een kleine meerprijs.
    Inmiddels heb ik bijna alle bijdragen van dit jaar aangevuld met beeldmateriaal van dit jaar (video’s en links naar foto´s)
    Zonnige groet.

Leave a Reply

