6 comments on “Nederlandse Toerist in Brazilië: (27) Filé, Kunstig Handwerk uit Pontal da Barra, Alagoas I

  1. Het is werkelijk interessant om deze nijvere handwerkkunstenaars van dichtbij aan het werk te zien, Laila. Helaas werd ons weinig tijd gegund in Pontal da Barra, maar net voldoende voor mij om een aardige indruk op te doen, die ik nu op mijn blog kan vertonen. Deze mensen, die hun vaardigheid hebben opgedaan van generatie op generatie, verdienen deze aandacht, het is vaak ook hun enige bron van inkomsten in hun schamele bestaan.
    Zonnige groeten.

  2. Ik heb een paar stukken handwerk meegenomen toen ik in Guatemala was. Daar vond ik de kleuren ook erg mooi. Van jouw foto’s begrijp ik ook hoe bijzonder het is en dat elk land en elke regio kennelijk haar eigen kleurgebruik heeft. Groet, solvejg

  3. In de komende bijdragen zal ik meer foto’s plaatsen van dit type handwerk, Solvejg. De vrolijke kleuren die daar ter plekke worden gebruikt zijn typerend voor het noordoosten van Brazilië. Het is interessant om eens na te gaan of de oorsprong van deze kleurkeuze van Indiaanse of Afrikaanse invloed is, of dat het geadapteerd uit naar voorbeelden uit beide culturen. In het zuiden van Brazilië, vanaf de grens Bahia met Minas Gerais is de kleurkeuze veel minder uitbundig, maar meer neigend naar de Europese stijl.
    Zonnige groet.

Leave a Reply

