8 comments on “Nederlandse Toerist in Brazilië: (16) Twee Presidenten en Eén Senator uit Alagoas

  1. De geschiedenis van Brazilië is ook heel interessant, Kees. En niet alleen vanwege de Hollandse Tijd in het noordoosten. De beginjaren van de republiek vanaf 1889 tot in de jaren dertig, veertig van de vorige eeuw waren zeer roerige jaren met tal van opstanden tegen de regeringen. Pas in de jaren vijftig was er wat stabiliteit, die teniet werd gedaan door de militaire coup in 1964. Het is nog niet eens 25 jaar geleden dat het land weer een democratisch gekozen regering heeft, maar gelukkig is het land politiek gezien behoorlijk stabiel. Jammer dat je het land niet persoonlijk kent, Kees. Maar dan houd ik je van hieruit wel op de hoogte van het wel en wee, zoals je ons op de hoogte houdt voer Utrecht:)
    Zonnige lentegroet.

  2. Ben je wel eens in Hollanda geweest, Antoine?
    Ik herinner me uit de jaren ’50 dat er een boerenzoon van onze buren heenging en dat dat veel Nederlandse boeren deden, waardoor het Hollanda heet.
    Ceesgegroetje

  3. Je bedoelt Holambra, Cees? Holambra staat voor Holland, Amerika en Brazilië. Het is niet zo lang geleden een zelfstandige Braziliaanse gemeente geworden en de levensstandaard is een van de hoogste van het land zelfs. Een uitstekende prestatie van de vaderlandse migranten. Holambra heb ik niet bezocht, ik had er afgelopen maand heen willen gaan, maar het staat wel hoog op mijn verlanglijstje. In augustus wordt daar het bloemen- en aardbeienfeest gehouden, dat je doet denken aan Aalsmeer en Zundert. Er zijn nog andere Nederlandse kolonies in het land, waaronder Brasolândia, vlakbij de hoofdstad Brasília. Ook die heb ik nog niet bezocht.
    Drogezaterdagnachtgroeten:)

  4. Als je gaat, vraag dan naar de familie Boonman uit Nisse/Ovezande. Als je onze familienaam noemt, kun je net zoveel gratis aardbeien eten als je op kan.
    Ja, nu herinner ik het me weer: Holambra. Overigens schiet het me nu te binnen dat het geen zoon maar een kleindochter was, die getrouwd is met een zoon van voormalig minister-president De Quai -je moet dus vragen naar familie De Quai.

  5. Ik zal het opschrijven, Cees, en hopelijk zal ik Holambra spoedig met een bezoekje vereren. Ik heb al behoorlijk trek gekregen in aardbeien overigens😉

Leave a Reply

