20 comments on “Op weg naar de PhD: (5) Boekje is af, en dan?

  1. Wat een verhaal, Antoine, een ingewikkeld, boeiend verhaal. Mijn knappe dochter Anne-Marie gaat volgend jaar in Utrecht promoveren op een vergelijkbaar onderwerp, en veel uit jouw verhaal is dus herkenbaar, maar zij lijkt zich nergens zorgen over te maken.

  2. Heel indrukwekkend zo je verloop tot promotie te lezen.Vind het knap om op deze toch wel moeilijke manier tot een goed einde te brengen. Hoop voor je dat er sponsors zijn die je ondersteunen. In ieder geval succes er mee.
    Want voor mij verdien je ,een goed voorbeeld voor andere. Daar bedoel ik mee ,ga je eigen weg,ook al was die niet altijd even gemakkelijk voor je.

  3. @Kees, het verhaal weerspiegelt het onderzoek: ingewikkeld doch boeiend🙂 Je zal wel gemerkt hebben dat ik slechts de hoogtepunten heb vernoemd, de dieptepunten zijn in mijn ogen beyond scope. Wat een toeval dat je dochter – die je heel aardig op de foto hebt gezet! – ook spoedig hoopt te promoveren🙂 Ik wens Anne-Marie heel veel succes!
    Overigens is de ene promotie de andere niet. Bij de een verloopt het gladjes, bijna volgens schema. Bij de ander moeten aardig wat hobbels worden gladgestreken eer gesproken kan worden van een succesvolle promotie. Mijn promotieperiode kende heel veel hobbels, het kostte me veel moeite en heel veel werk om deze enigszins glad te strijken. Helaas ken ik ook veel promovendi die de eindstreep niet hebben gehaald. Promovendi met veelbelovend onderzoek, veelbelovende resultaten, met een veelbelovende toekomst. En dan blijkt alweer de keiharde wet van het alledaagse leven: it is not over until it is over…

  4. @ Anka, het was een zeer lange promotieweg die ik heb afgelegd. Soms ontspannen joggend op mijn gympen, soms sjokkend als ware het de tweede dag van de Vierdaagse, soms strompelend als tijdens de laaste kilometers van deze Mars. Maar ik heb geen enkel meter slenterend of sloffend afgelegd, ook al waren de laatste meters wel bijzonder op mijn Braziliaanse slippers😉 Aangezien de promotie een peperdure aangelegenheid is, vooral dankzij de drukkosten van het proefschrift en de ceremonie zelf, is sponsoring inderdaad noodzakelijk…

  5. Antoine, als je zelf een beetje met je computer overweg kunt, dan kun je heel veel zelf doen om op de drukkosten te besparen.
    Aangezien ik in mijn werkzame leven een professionele drukker was, mag ik je natuurlijk niet aanraden om een electronic printer te gaan opzoeken, maar doe het toch maar!

  6. @Rolf, zeer bedankt voor de waardevolle tip! Een andere kostenbesparende methode die ik nu kan gebruiken is het veel goedkoper te laten drukken in Brazilie zelf, voor een fractie van de prijs in Nederland. Dan wordt het wel een loodzware koffer😉

  7. @Rolf, daar had ik ook al aan gedacht😉 En geinteresseerden kunnen van mij een electronische versie bemachtigen, daar wordt ook aan gewerkt🙂

  8. @Rolf, by the way, wat is jouw ervaring als professioneel drukker met de lettertypen die ik in mijn vorige bijdrage (zie link boven) heb genoemd?
    Ik neig nu naar de Lucida sans unicode, maar sta nog open voor waardevolle suggesties:)

  9. Tja, electronisch foutje hierboven!
    Die Lucida sans unicode heb ik op jouw blog niet kunnen vinden, maar in het algemeen ben ik –voor een leestekst– voorstander van het gebruik van letters met schreef in plaats van een schreefloze letter, zoals die Lucida is, gezien de toevoeging "sans (serif)". Dan denk ik aan letters als Bembo, Garamond, Times New Roman, etcetera.
    Maar pas op: er is veel kaf onder de electronische letters!

  10. Spannend allemaal Antoine.
    Leuk dat je hier tips krijgt.
    Succes met alle afrondingen…
    Ben benieuwd hoe het verder verloopt!
    Succes!
    Geroma-Groetsels

  11. Dank je, Geroma:)
    Dat is nu een van de voordelen van een blog als de VK-blog: lezers met hun eigen expertises:) En waar nodig, geef ik ook mijn adviezen.
    De laatste versie is nu net verstuurd, het is nu een kwestie van geduldig wachten en de definitieve versie panklaar te maken voor publicatie;)
    Ik houd jullie op de hoogte!

  12. Sorry Antoine, mijn Safari-browser bericht me: "No file exists at the address “/www.volkskrantblog.nl/bericht/138275”.

  13. @Rolf, dat is eigenaardig, aangezien ik de link wel via IE7.0 en Firefox kan oppikken.. Heb je ook problemen met de andere links op deze blog?

  14. @Rolf, ik heb nu de link in mijn infoblok geplaatst, onder de kop: research/onderzoek. Werkt deze link wel?

  15. Antoine, na een goede nachtrust ben ik dáár gekomen waar jij me hebben wilde. Meteen al kan ik je zeggen dat je, gezien de structuur van jouw tekst, zeker een schreefloze letter moet gebruiken, oogt hier veel duidelijker dan willekeurig welke mooiere letter.
    Voor de rest is het natuurlijk een kwestie van eigen voorkeuren, persoonlijke smaak. Maar ook zul je wellicht rekening moeten houden met het zogenaamd breder of smaller lopen van de lettertypes ten opzichte van elkaar, ter wille van de ruimtebesparing dus.
    Verder wil ik je er uitdrukkelijk erop wijzen dat je zeer beslist een pagina moet uitprinten voor een juiste beoordeling, want op het scherm is het altijd vertekend, in print oogt de letter altijd groter dan op het scherm!
    Mijn voorkeuren? Arial 11 of Microsoft sans serif 11!

  16. @Rolf, Dus de nachtrust heeft je goed gedaan😉
    Zeer bedankt voor je professioneel advies! Ik zat ook al te denken aan microsoft sans serif en zal corps uitproberen🙂

Leave a Reply

